Stigmatizace vede ke znevýhodňování a izolaci HIV pozitivních. Na jejím vzniku se podílí nepřiměřený strach z nákazy způsobený neznalostí, nezájem a morální předsudky. Ve svém konečném důsledku pak stigma přispívá k šíření nákazy a nižší kvalitě života HIV pozitivních.
V našem příspěvku prezentovaném na konferenci Primární prevence rizikového chování jsme účastníky seznámili s částí výsledků celorepublikového dotazníkového šetření zaměřeného na znalosti žáků a na postoje vůči HIV pozitivním. Šetření bylo provedeno mezi 1 627 žáky 7.–9. tříd náhodně vybraných základních škol a víceletých gymnázií. Postoje vůči HIV pozitivním byly zjišťovány prostřednictvím dotazů „Koupili byste si čerstvou zeleninu od HIV pozitivního prodejce?“
a „Myslíš si, že děti, které jsou HIV pozitivní, by měly mít možnost chodit do školy společně s dětmi, které jsou HIV negativní?“.
Výsledky jednoznačně potvrzují, že pouze čtvrtina českých žáků by odpověděla kladně na tyto dotazy.
Výuka problematiky HIV/AIDS na českých školách proto volá pro citlivějším přístupu zohledňujícím HIV pozitivní.
Podrobnější informace můžete najít v přiloženém posteru: